Giro d'Italia olaszországi kerékpár verseny
Blog

Giro d’Italia olaszországi kerékpár verseny

A Giro d’Italia, Olaszország körüli országúti kerékpár verseny megrendezésének ötlete először akkor merült fel, amikor a La Gazzetta dello Sport szerkesztője, Tullo Morgagni táviratot küldött a lap tulajdonosának, Emilio Costamagnának és a kerékpáros szerkesztőnek, Armando Cougnetnek, és kijelentette, hogy szükség van egy olasz turnéra. Abban az időben, amikor a La Gazzetta vetélytársa volt, a Corriere della Sera saját országúti kerékpár versenyt tervezett, miután sikereket értek el egy autóverseny lebonyolításával. Morgagni ekkor úgy döntött, hogy megpróbálja megtartani versenyét, mielőtt a Corriere della Sera megtartaná a sajátját, de a La Gazzetta-nak nem volt pénze. Miután azonban a La Gazzetta sikere volt a Giro di Lombardia és a Milan – San Remo megalkotásában, a tulajdonos Costamagna úgy döntött, hogy megvalósítja az ötletet. Országúti kerékpár versenyüket 1908. augusztus 7-én jelentették be a La Gazzetta dello Sport napi kiadásának első oldalán. A versenyt 1909 májusában kellett megtartani. A verseny ötletét a Tour de France és a L’Auto által elért siker ihlette.

Mivel a szervezők nem volt az alapok, 25.000 líra, szükséges, hogy tartsa a versenyt, hogy konzultáltak Primo Bongrani, könyvelő a bank Cassa di Risparmio barátja és három szervezők. Bongrani körbejárta Olaszországot, és adományokat kért a verseny megrendezéséhez. Bongrani erőfeszítései nagyrészt sikeresek voltak, elegendő pénzt szerzett be a működési költségek fedezésére. A pénz, az volt, hogy ki kell adni a díjak jött egy kaszinó San Remo után Francesco Sghirla, egykori Gazzetta alkalmazottja, arra ösztönözte, hogy hozzájáruljon a versenyt. Még Corriere, La Gazzetta ‘s riválisa, 3000 lírát adott a verseny alapjába.

Az első verseny

1909. május 13-án, 02:53 órakor 127 versenyző indította el az első Giro d’Italiát a milánói Loreto Place-en. A versenyt nyolc szakaszra osztották, amelyek 2448 km-t tettek meg. Összesen 49 versenyző ért célba, az olasz Luigi Ganna nyert. Ganna három egyéni szakaszt és az általános osztályozást nyerte meg. Ganna 5325 lírát kapott győztesként, az utolsó versenyző pedig 300 lírát kapott. A Giro igazgatója csak 150 lírát kapott havonta, 150 lírával kevesebbet, mint az utolsó helyezett versenyző.

Az első Girót Luigi Ganna nyerte, míg Carlo Galetti a következő két Girost. A 1912 nem volt egyedi besorolás helyett már csak egy csapat osztályozás, melyet nyert csapat Atala. Az 1912-es Giro az egyetlen alkalom, amikor a verseny nem rendelkezik egyéni besorolással. 1914-től a pontozási formátumot pont alapú rendszerről időalapú rendszerre változtatták, amelyben az a kerékpáros nyer, akinek a futam végén a legalacsonyabb összesített ideje volt. A Giro-t az első világháború miatt 1915 és 1918 között négy évre felfüggesztették. A háború után Costante Girardengo volt az első Giro győztese.

Alfredo Binda a 20-as évek királya

Az 1920-as évek uralkodó alakja Alfredo Binda volt, aki 1925-ben megnyerte első Giro-ját, és ezt 1927-ben újabb győzelemmel követte, amelyben a 15 szakaszból 12-et megnyert. A győzelem 1929-ben nyolc egymást követő szakaszgyőzelem jóvoltából történt. Bindát uralkodásának csúcsán 1930-ban a La Gazzetta dello Sport központjába hívták; az újság azzal vádolta, hogy tönkreteszi a versenyt, és 22 000 lírát ajánlott fel neki, hogy kevésbé legyen uralkodó, amit elutasított. Binda öt Girót nyert, mielőtt Gino Bartali uralkodó kerékpárosként bitorolta. A “toszkánai vasember” becenevet kapta”Kitartásáért Bartali két Girót nyert az 1930-as években, 1936-ban és 1937-ben. Bartali dominanciáját 1940-ben, a második világháború előtti utolsó Giro-t támadták meg, amikor 20 éves csapattársa, Fausto legyőzte.

Bartali és Coppi között a háború után fokozódott a rivalizálás. Bartali 1946-ban nyerte meg utolsó Giro-ját, Coppi pedig a következő évben. Coppi további három Girót nyert, és 1952-ben ő volt az első kerékpáros, aki ugyanebben az évben megnyerte a Tour de France-ot és a Giro-t. A svájci Hugo Koblet lett az első nem olasz, aki megnyerte a versenyt 1950-ben. Az 1950-es években senki sem uralta a turnét, Coppi, Charly Gaul és Fiorenzo Magni két-két Girót nyert az évtized során. A hatvanas évek hasonlóak voltak, az ötszörös Tour de France-győztes Jacques Anquetil győzött 1960-ban, és 1964-ben, míg Franco Balmamion két egymást követő Girót nyert 1962-ben és 1963-ban.

A belga Eddy Merckx volt az uralkodó alak az 1970-es években. Első győzelmét 1968-ban érte el ; egy újabb diadalt 1970-ben három egymást követő győzelem követett 1972 és 1974 között, ami a Giro legsikeresebb győzelmeinek rekordja. Merckx is viselte a Maglia Rosa-t az 1969-es kiadás végén, amikor doppinggal vádolták a Giro történetének egyik legvitatottabb botrányában. Az UCI szinte azonnal felfüggeszti a felfüggesztését, de Merckx nem indulhatott a 17. szakaszban, Felice Gimondi pedig felülmúlta az összes többi versenyzőt, hogy megszerezze a győzelmet. Sajnos 1976egy versenyző meghalt egy balesetben a verseny elején, ami egyformán megdöbbentette a versenyzőket, a szurkolókat és a verseny tisztviselőit. A harmadik hétre úgy tűnt, mintha a belga versenyző, Johan De Muynck győzelmet aratna, de a Tifosi Gimondi nagy örömére nagyon erős utolsó egyéni időfutamot hajtott végre, és meglehetősen lenyűgöző módon megnyerte harmadik Giro-ját ahogy öregedett és nem is tartották a verseny előtti kedvencnek. A belgák, Michel Pollentier és Johan De Muynck nyerték a két következő Girót 1977-ben és 1978-ban. A 1980, a francia Bernard Hinault lett Franciaország első győztes óta Anquetil 1964-ben fog nyerni egy két Giros a1982 és 1985.

Amerikai Andrew Hampsten lett az első nem európai győztes 1988, az első dél-amerikai győztes Nairo Quintana Kolumbia 2014. A spanyol Miguel Indurain, az öt Tours győztese, 1991-ben és 1992-ben megnyerte az egymást követő Giros-t. Ivan Gotti 1997-ben és 1999-ben elért győzelme mindkét oldalon az első győzelemhez vezetett Marco Pantani 1998-as győzelmével, ebben az évben teljesítette a Tour és a Giro dupláját.

Gilberto Simoni volt a győztes 2001-ben és 2003-ban, Paolo Savoldelli győzött 2002-ben és 2005-ben. Egyéb ismétlés nyertesek ebben a században már Ivan Basso (2006 és 2010), spanyol Alberto Contador a 2008 és 2015, valamint Vincenzo Nibali a 2013 és 2016. Contador szintén úgy nézett ki, hogy megnyerte a 2011-es kiadást, egy versenyt, amely során Wouter Weylandthalálos balesetet szenvedett a harmadik szakaszon, de később megfosztották tőle a címet, miután a 2010-es Tour de France-ban doppingolásban bűnösnek találták, és a második helyezett Michele Scarponi kapta meg a győzelmet. A 2017 Tom Dumoulin lett az első holland versenyző nyerni a Giro és 2019 Richard Carapaz Ecuadorból lett az első versenyző hazája nyerni.